• Nyheter

• Mobiltelefoner

• Linker

Vedtekter
Pensjonistforeningen vedtok nye vedtekter på årsmøtet i 2019 i forbindelse med utmeldingen fra Pensjonistforbundet.
Les mer... [ 10.01.20 10:58 ]

Tur til Bornholm 29. mai 2014
Utskriftsvennlig side

Ilseng Pensjonistforenings 5 dagers tur til Bornholm

Ilseng pensjonistforening på busstur til Bornholm.
Ilseng pensjonistforening arrangerte 5 dagers tur til Bornholm sammen med Sverres Buss AS.
Turen startet fra Ilseng torsdag 29. mai kl. 08.30 med påstigning også i Romedal. Været var strålende og Oskar kunne ønske velkommen til 32 deltagere. Sjåføren Sverre tok seg av de praktiske opplysningene, så som sikkerhet, og andre detaljer på bussen. Samtidig som det ville bli en lang dag på bussen før bestemmelsessted Bornholm, ville det bli stopp annenhver time. Noen korte stopp for benstrekk og andre behov, eller et lengre stopp for å spise mat.
Vi la ut på E6 og kom oss gjennom Oslo med retning Svinesund, etter noen stopper og mange mil i mellom kom vi til Rasta Hallandsåsen for å spise middag. Turen fortsatte videre langs svenskekysten i det fine været fram til Ystad, hvor katamaranfergen skulle bringe oss videre til Bornholm. Klokken 20.30 la fergen «Leonora Christina» ut fra kai, været var fortsatt fint, Østersjøen innbød på en fin overfart. Fint var det for oss landkrabber. Vi la i land i Rønne på Bornholm kl. 21.50, nå hadde vi igjen ca. 40 minutter å kjøre før vi skulle være framme på Hotel Balka Strand på Nexø. På hotellet ble vi ønsket velkommen og nå var klokken 22.30. Nøkler til leilighetene ble utlevert og vi ruslet avgårde, for nå ville vi gjerne finne sengene. Litt slitne var vi nok, til tross for en fin, men lang dag.
DAG 2. Nok en fin dag, frokost vel fortært og kl. 09.00 var vi klar for guidet tur med bussen.
Guiden Tora, blid hyggelig dame, hun skulle vi bli bedre kjent med. Tora skulle være vår guide, dagene vi skulle rundt om på Bornholm og Christiansø. Vi kjørte til Bornholms «hovedstad» Rønne, her skulle vi ha en stopp for omvisning. De fleste av oss hadde mest lyst til å slappe av med noe drikke, og det ble det. Men etter hvert måtte vi videre, vi kjørte gjennom frodig, flatt landskap, duvende kornåkre. Vi så mange fine store rhonodendron, kristhorn og store trær som var kledd med eføy rundt stammene. Turen gikk nå til en kunstsmie/kremmerhus samt en 7000 m2 besøkshage like ved Årsballe. Her fikk vi nyte en flott blomstrende hage til fulle monn, vi kunne se på kunst og håndverk, gjerne handle hvis det var det vi ønsket.
Vi kjørte så videre gjennom almenningen, ca. 26% av Bornholm har nå skog, tidligere var det bare 3%. Inne i skogen dukket det opp et stort gult murhus, Christianshøj. Dette var stedet hvor vi skulle få servert dagens lunsj. Et trivelig spisested hvor det ble servert mat laget på lokale tradisjoner. Det smakte godt, men litt fremmed smak. Etter lunsj gikk turen videre til Ekkodalen, og etter en liten spasertur fikk vi prøve ekkoet. Så samlet vi oss ved bussen, men vi fikk noen minutter ekstra til kjøp av kaffe og is, før vi returnerte til hotellet. Da var kl.16.00 og vi hadde tiden fram til middag kl. 18.30 til fri disposisjon.
DAG 3. Våknet opp til nok en fin dag, noe mer vind, men sola var på plass. Bussen med Sverre var klar kl. 09.00 og guiden Tora var også tilstede. Denne dagen skulle det meste av øya besiktiges, først på programmet sto en stopp i fiskelandsbyen Svanece. Svanece fikk i 1975 Den Europeiske Gullmedalje for sin «konsekvente bevaring av den typiske lille by’s historiske karakter». Denne dagen var det marked på torget, så vi fikk anledning til å rusle rundt for å se hva som var å få kjøpt. Tiden gikk og vi måtte komme oss om bord på bussen igjen. Neste stopp var ved Baltic Sea glasshytte, her ble det prøvesmaking av lokale drikker som guiden Tora serverte. Videre gikk turen til Østerlars kirke, en rundkirke fra ca. 1150 i romansk stil. Her var det en noe spesiell kirkegård, med parseller til gravstedene, avgrenset med lave hekker. Etter hvert gikk turen til Allinge hvor vi skulle få servert lunsj. Her var vi på et fiskerøkeri, hvor det var restaurant og fiskeutsalg. Vi fikk servert en spennende rett bestående av mørkt brød, røkt sild, hakkede reddiker og rå eggeplomme. Noen valgte en annen rett, skjønner det og. Leder Oskar kløv opp på bordet og satte signatur fra oss på en bjelke. Nå var vi klare for nye utfordringer, turen gikk videre til middelalderfestningen Hammershus. Dessverre var ikke alle i stand til å bli med på omvisningen, men de som ble igjen ved kafeen kunne hygge seg der. Vi hadde fortsatt igjen noe av turen denne dagen, så vi fortsatte til Vang, Hasle og videre til Arnager. Sverre kjørte oss nesten ned til stranden ved sydspissen av øya, her kunne vi gå utover på en trebru på trepeler, Nord-Europa’ lengste.
Nå var det godt å vite at turen som sto igjen ikke var lang og stopp var da hotellet. Nok en innholdsrik dag og mange opplevelser. Vi møttes igjen til middag og sosialt samvær etterpå.
DAG 4. Bussen, Sverre og guide Tora sto klar kl. 09.00. Denne dagen skulle vi til Christiansø. Vi kjørte til Gudhjem, der ventet båten som skulle ta oss over til festningsøya. Idet vi la ut fra kai var et sangkor kommet for å synge, det var spesielt. Østersjøen var stille og rolig, men dessverre var det kommet tåke, så sikten var dårlig. Etter 50 min. var vi framme og da vi gikk i land hadde tåken lettet noe. Guiden vår hadde vokst opp på øya, så hun var virkelig lokalkjent. Festningen ble anlagt i årene 1684-1686, bygd av 288 norske soldater. Vi staret opp med lunsj, etterpå gikk vi rundt på øya. At dette har vært en festningsøy var tydelig å se, alt er fredet. En gammel festning, bygget til krig, har endt som en fredelig kulisse. Hvor en liten sivil befolkning (ca. 90 personer) har sin tilværelse. Her kan en trygt si at fortid, nåtid, natur og kultur smelter sammen på en fin måte. Noen ble med guiden over til Fredriksø, her besøket vi Lille Tårn, som i dag huser øyene’s museum. Nesten synd at båten bare lå ved øya i 3 timer, så tiden var inne får å gå om bord igjen. Ute på Østersjøen var det fortsatt tåke, men vi kom i land ved Gudhjem etter ca. 1 time. Så bar det tilbake til bussen og med retur til hotellet. Før vi forlot bussen fikk Tora en velfortjent takk for fin guiding samtidig som hun ble overrakt en gave fra oss. Senere på kvelden møttes vi til middag og sosialt samvær.
DAG 5. Hjemreise, i fint vær presis kl.09.00 var vi klare for avreise. Nå ventet en lang dags ferd mot Romedal og Ilseng. Første stopp Rønne, hvor Bornholmfærgen tok oss over til Ystad. Så fortsatt turen oppover svenskekysten, med noen nødvendige stopp underveis. Middag på Rasta Hallandsåsen, litt mat måtte vi jo ha. Neste timesstopp ble på Nordby, her var det anledning for shopping eller rett og slett slappe av, gå litt. Så bar det over Svinesund og inn i Norge, men det begynte å bli sent og. Turen videre nordover på E6 gikk greit, plutselig var vi på Nebbenes nord, her med en aldri så liten «strekkstopp». Da vi nærmet oss Romedal tok Oskar ordet og takket for en fin sommertur. Han rettet en stor takk til sjåføren Sverre, som hadde kjørt oss trygt gjennom hele turen, samt ansvar for hele turopplegget. Vi ankom Romedal kl.23.00, etter å ha tatt farvel med de som gikk av her, fortsatt vi til Ilseng. Det ble sen kveld, men vi rikere på mange gode minner, nye bekjentskaper som vi kan ta med oss videre.

Sekretær/Tove

"Klikk" på bildet under for å se flere bilder.
Bornholm

<<Tilbake

Medlemskontingent 2024
Årskontingenten for 2024 er fortsatt kr 200,-
Les mer...

Medlemsliste
For tiden har vi valgt at vi ikke kunngjør medlemslista!

Trim og trivsel
TRIM OG TRIVSEL avholdes på Ilseng Samfunnshus hver tirsdag fra kl. 11oo.
Etter trimmen: Kaffekos.

Bli med på tilpasset trim! Hold deg i form!